آموزش مديتيشن و آثار مثبت آن

رازهاي موفقيت زندگي

آموزش مديتيشن و آثار مثبت آن

۶ بازديد

تمامي آموزش‌هاي در زمينه مديتيشن ، در درجه اول به شما كمك خواهند كرد كه بتوانيد راحت‌تر از قبل بر افكار منفي غلبه كنيد. همچنين انجام هر نوع از انواع مديتيشن مي تواند باعث منظم تر شدن، تقويت مهارت هاي شناختي و ادراكي و همچنين كاهش تنش‌ها و درگيري هاي ذهني شود.

بهتر است علاوه بر استفاده از تكنيك‌هايي مثل بازي هاي تمركزي، از مديتيشن هم براي افزايش تمركز خود بهره ببريد. اگر مي‌خواهيد بدانيد كه ديگر فوايد مديتيشن چيست ، بايد به شما بگويم كه مديتيشن باعث رسيدن به يك خودآگاهي در درون ما و در مورد اعضاي بدنمان خواهد شد.

مطالعات انجام شده پيرامون مديتيشن نشان مي‌دهد كه كاهش تعريق بدن و كاهش سرعت تنفس با كاهش موادِ زائدِ ناشي از سوخت‌ساز در جريان خون، همراه است. فشار خون پايين‌تر و تقويت سيستم ايمني فوايد ديگر مديتيشن هستند.

فوايد يادگيري مديتيشن بر سلامت بدن، به‌طور طبيعي در اثرات رواني و بدني اين فرايند منعكس مي‌شود. حداقل مزيت مديتيشن اين است كه با انجام آن نحوه‌ي كنترل استرس‌تان را مي‌آموزيد، كنترل استرس متقابلا بهزيستي رواني و جسمي شما را به‌طور كلي ارتقا مي‌دهد.

همچنين مديتيشن يكي از بهترين روش‌هاي افزايش تمركز هم به شما مي‌رود. اگر دوست داريد كه دقت خود را در انجام كارهاي روزانه، يا حتي هنگام درس خواندن افزايش دهيد، حتما مديتيشن را در برنامه روزانه خود بگنجانيد.

دليل اصلي تاثير مديتيشن بر افزايش تمركز اين است كه ما در هنگام مديتيشن، سعي مي‌كنيم كه ذهن خود را از جهان پيرامون جدا كنيم. به همين علت هم فقط و فقط بر روي كاري كه در حال انجام آن هستيم (در اينجا مديتيشن) تمركز خواهيم كرد. اين كار به مرور زمان ذهني متمركز را براي شما به ارمغان مي‌آورد.

چگونه مديتيشن كنيم

توصيه‌ي جدي ما بر اين است كه تمرينات مديتيشن روزانه را طي يك دوره‌ي زماني در پيش بگيريد. زماني را پيدا كنيد كه براي شما بهترين موقع باشد. تمرينات مديتيشن را به يك‌باره و در زمان‌هاي طولاني آغاز نكنيد، اين كار شما را زده مي‌كند و مديتيشن را به‌كلي رها خواهيد كرد.

روش انجام مديتيشن

نقطه‌ي تمركز خود را انتخاب كنيد. اگر صدا برايتان جذاب است، مانتراي خودتان را بسازيد. در ذهن يا با دهان‌تان كلمات يا عباراتي را كه براي شما آرامش‌بخش هستند تكرار كنيد: صلح، عشق، لذت.

تأكيديه‌ها نيز در مديتيشن كاربرد دارند. همان‌طور كه نفس‌تان را بيرون مي‌دهيد بگوييد: «تن من آسوده است» يا «من آرام و هشيارم». استفاده از صوت‌هاي ضبط‌ شده‌ي مناجات‌هاي آهنگين يا گوش دادن به قطعه‌ي آرامش‌بخش موسيقي نيز امكان‌پذير است.

اگر از روش تصويري بهره مي‌بريد، مكان مورد علاقه‌تان در طبيعت را با چشمان بسته تجسم كنيد يا به شيء مقابل‌تان چشم بدوزيد: شمع روشن، گل، عكس.

يك راه مشاهده‌ي تنفس شمارش آن است: طي سه تا هفت شماره نفس را به درون بدهيد و همين فاصله را براي بازدم صرف كنيد. سپس به‌سادگي به مشاهده‌ي تنفس‌تان بپردازيد، نظاره‌گر ريتم طبيعي و حركات شكم و قفسه سينه‌تان باشيد.

هركدام از وضعيت‌هاي بدني يا روشي كه انتخاب مي‌كنيد را نبايد در طول مديتيشن تغيير بدهيد. در حقيقت وقتي آنچه را كه براي شما مناسب است پيدا كنيد حتما دل‌تان مي‌خواهد همان نوع مديتيشن را حفظ كنيد.

در اثر تعداد دفعاتي كه تمركز ذهني‌تان را از دست مي‌دهيد شگفت‌زده يا نااميد نشويد. زماني كه متوجه شديد ذهن‌تان منحرف شده است، كافي است به نقطه‌ي تمركز انتخابي‌تان بازگرديد.

 

منبع:

https://rizmaharat.ir/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d9%85%d8%af%db%8c%d8%aa%db%8c%d8%b4%d9%86/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.