چقدر از مديريت پروژه ميدانيد؟

۶ بازديد

مديريت پروژه چيست؟

مديريت پروژه قوانيني است براي شروع، برنامه‌ريزي، اجرا، كنترل و خاتمه كار يك تيم براي دستيابي به اهداف خاص و برآورده كردن معيارهاي موفقيت مشخص.

ريشه‌ي مديريت پروژه به روش‌ها و فرآيندهايي برمي‌گردد كه حدود صد سال پيش در كسب‌و‌كار توسعه پيدا كردند.

علم مديريت پروژه استفاده از دانش، مهارت، ابزار و تكنيك براي انجام فعاليت‌هاي پروژه است، به نحوي كه نيازهاي پروژه برآورده شوند.

براي موفقيت در اين كار، مديران پروژه بايد مهارت‌‌هاي خاصي كسب كنند و مجوزهايي بگيرند كه صلاحيت‌شان را در انجام اين شغلِ سخت تأييد كنند. آنها همچنين بايد ذهني تحليل‌گر داشته باشند و بتوانند به خوبي با ديگران ارتباط برقرار كنند.

براي افرادي كه از پس سختي‌ها و پيچيدگي‌هاي اين كار به خوبي بربيايند، مديريت پروژه مي‌تواند شغل لذت‌بخشي باشد.

پروژه‌ها چه هستند؟

پروژه‌ها فعاليت‌هاي سازماني، پيچيده و غير روتين،محدود به بودجه، زمان‌بندي و منابع تعيين شده هستند،كه با هدف دستيابي به مجموعه‌اي از مشخصات فني و به منظور پاسخگويي به نيازهاي مشتري انجام مي‌شوند.

تعريف موفقيت پروژه:

تعريف پروژه‌ موفق مي‌تواند مشكل باشد. از كجا بدانيم يك پروژه موفقيت آميز است؟

• زماني كه سودآور است؟
• زماني كه در محدوده بودجه تمام مي‌شود؟
• زماني كه به موقع كامل مي‌شود؟
• يا زماني كه فناوري كه توسعه داديم، كار مي‌كند؟

جالب است كه مديران پروژه همچنان در شناسايي تعاريف قابل قبول و فراگير از موفقيت، مشكلات بسياري دارند. اكثر ما به طور طبيعي به تعريف كلاسيك اهداف يك پروژه كه شامل:

زمان، بودجه و عملكرد است، اشاره مي‌كنيم.

فرآيند مديريت پروژه

به بيان ساده، مدير پروژه فردي است كه پروژه را بررسي مي‌كند تا از انجام درست آن در محدوده‌ي زماني و ماليِ موجود اطمينان حاصل كند. البته، كاملا مشخص است كه در سازمان‌هاي بزرگ، اين كارِ ساده‌اي نيست و نيازمند مشاركت افراد زيادي است.

يكي از اولين وظايف مدير پروژه اين است كه هدف پروژه را تعيين كند، به بيان ديگر، با جزئيات شرح دهد كه پروژه قرار است به چه چيزي دست پيدا كند. در مرحله‌ي بعد، مدير پروژه بايد يك برنامه‌ي زماني آماده كرده، وظايف هر كدام از اعضاي گروه را مشخص و براي هر وظيفه‌ي خاص، فرجه‌ي زماني تعيين كند.

مدير پروژه در كنار برنامه‌ي زماني، بايد بودجه را هم تعيين كند. بودجه بايد به گونه‌اي مشخص شود كه بدون اسراف و ولخرجي، بتواند هزينه‌هاي غيرقابل پيش‌بيني را نيز پوشش دهد. بعد از اينكه پروژه آغاز شد، مدير پروژه بايد مطمئن شود كه همه‌ي اعضاي گروه، منابعي كه براي رسيدن به اهداف‌شان مورد نياز است، در اختيار دارند.

معمولا مدير پروژه با استفاده از روش مسير بحراني (CPM)، برنامه‌ريزي خود را انجام مي‌دهد. روش مسير بحراني، فرمولي است كه فعاليت‌هاي مختلف پروژه را به ترتيب و به مؤثرترين شكل ممكن، زمان‌بندي مي‌كند.

بعد از اينكه برنامه‌ي زماني مشخص شد، مدير پروژه بايد مديران مافوق را در جريان پيشرفت پروژه قرار دهد، انتظاراتي كه از اعضاي تيم مي‌رود را به آنها گوشزد كند و با توجه به بودجه بهترين منابعِ ممكن را در اختيار آنها قرار دهد.

راهنماي پيكره‌ي دانش مديريت پروژه (به انگليسي PMBOK Guide)، پنچ گروه از فرآيند مديريت پروژه را مشخص مي‌كند كه تحت عنوان رويكرد سنتي به مديريت پروژه نيز شناخته مي‌شوند. مدير پروژه بايد به دقت به اين فرآيندها توجه كند و اعضاي تيم هم بايد آنها را به خوبي به اجرا درآورند.

پنج گروه فرآيند مديريت پروژه به شرح زير هستند:

  • آغاز
  • برنامه‌ريزي
  • اجرا
  • نظارت و كنترل
  • اتمام

راهنماي پيكره‌ي دانش مديريت پروژه (PMBOK Guide)، اين گروه‌ها را به عنوان يك سري اقدامات و فعاليت‌هايي معرفي مي‌كند كه با هم رابطه‌ي متقابل دارند و براي رسيدن به نتيجه، هدف يا خدماتِ از پيش تعيين شده به اجرا درمي‌آيند.

 

منبع:

https://rizmaharat.ir/%d9%85%d8%af%db%8c%d8%b1%db%8c%d8%aa-%d9%be%d8%b1%d9%88%da%98%d9%87/

 

 

 

 

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.