10 روش ساده براي تقويت حافظه و يادگيري سريعتر

۵ بازديد

در اين نوشته با ما همراه باشيد تا با روش هاي تقويت حافظه و يادگيري سريع‌تر كه البته بسيار ساده و بي‌دردسر هستند، آشنا شويد.

1.يادگيري يك مهارت جديد

بديهي است كه هرچه بيشتر از مغزتان كار بكشيد، عملكرد مغز بهبود مي‌يابد. مثلا يادگيري يك ساز جديد موجب خواهد شد در تبديل اطلاعات ديداري (نُت موسيقي) به يك كار عملي (نواختن ساز) مهارت بيشتري پيدا كنيد. يا مثلا يادگيري يك زبان جديد، مغزتان را با طرز تفكري متفاوت مواجه خواهد كرد و ناگزيرتان مي‌كند خودتان را به شيوه‌ي ديگري ابراز كنيد.

حتي مي‌توانيد يك قدمِ بلندتر برداريد و به يادگيري رقص اقدام كنيد. مطالعات نشان داده است يادگيري رقص در سالخوردگان به پيشگيري از آلزايمر كمك مي‌كند.

2. ورزش كردن

 ورزش نه تنها در سلامت جسماني مؤثر است، بلكه موجب تقويت حافظه نيز مي‌شود. فقط 20 دقيقه ورزش به پردازش اطلاعات و عملكرد حافظه كمك مي‌كند. همچنين با ورزش مي‌توانيد روند تشكيل اتصالات عصبي جديد در مغز را سرعت ببخشيد. خلاصه اينكه ورزش به يادگيري سريع‌تر و افزايش سطح هوشياري مي‌انجامد و همگي اين فوايد فقط با تحرك بدني حاصل مي‌شود.

چنانچه از جمله افرادي هستيد كه به طور منظم ورزش نمي‌كنيد و از اينكه مغزتان را از فوايد ورزش محروم كرده‌ايد، احساس گناه مي‌كنيد، توصيه مي‌كنيم از برنامه‌هاي ورزشي پرورش مغز نظير Exercise Bliss غافل نشويد. با دنبال كردن آموزش‌هايي كه در برنامه‌ي Exercise Bliss ارائه مي‌شود، مي‌توانيد ورزش كردن را به راحتي آب خوردن به يك عادت دلپذير تبديل كنيد.

3.تغذيه سالم

خوراكي‌هايي نظير ماهي، ميوه و سبزيجات به عملكرد مطلوب مغز كمك مي‌كنند. جالب است بدانيد شكلات تلخ نيز در تقويت حافظه مؤثر است. وقتي شكلات مي‌خوريد، مغز دوپامين آزاد مي‌كند. دوپامين موجب مي‌شود سريع‌تر ياد بگيريد و راحت‌تر به خاطر بياوريد. همچنين، شكلات حاوي فلاونول‌ و آنتي‌اكسيدان است كه به تقويت عملكرد مغز كمك مي‌كنند. پس هر وقت به انجام فعاليت‌هاي ذهني دشوار مشغول مي‌شويد، يك تكه‌ي كوچك شكلات تلخ بخوريد تا مغزتان سرحال‌تر شود.

4.روي چيزهايي كه مطالعه ميكنيد تمركز كنيد.

تمركز، يكي از مولفه‌هاي اصليِ حافظه است. براي اينكه اطلاعات از حافظه‌ي كوتاه‌مدت به حافظه‌ي بلند‌مدت شما منتقل شوند، بايد به صورت فعّال و مستمر به اين اطلاعات توجه كنيد. سعي كنيد مطالب جديد را در شرايطي ياد بگيريد كه هيچ عاملي (مثل تلويزيون، موسيقي و …) تمركز شما را به هم نمي‌زند.

اگر هم‌اتاقي‌هاي شلوغ يا بچّه‌هاي پر سرو‌صدايي داريد، احتمالا به اين سادگي‌ها نمي‌توانيد از شرِ حواس‌پرتي خلاص شويد. در اين شرايط مي‌توانيد زماني را براي تنهايي‌هاي خود، كنار بگذاريد. از هم‌اتاقي‌هاي‌تان بخواهيد، كمي تنهاي‌تان بگذارند و از همسرتان خواهش كنيد يك ساعتي از بچّه‌ها مراقبت كند تا بتوانيد روي كارتان تمركز كنيد.

5.اطلاعاتي كه ياد ميگيريد را دسته بندي و منظم كنيد.

محققان متوجه شده‌اند كه اطلاعات مختلف در حافظه‌ي ما در دسته‌بندي‌هاي مرتبط و مشخص ذخيره مي‌شوند. شما مي‌توانيد با دسته‌بندي و جدا كردن اطلاعاتي كه ياد مي‌گيريد از اين ويژگي، بهره‌ها ببريد. كافي است مفاهيم و جملات مشابه را در يك دسته قرار دهيد يا يك طرح كلي از يادداشت‌ها و كتاب‌هايي كه مي‌خوانيد درست كنيد تا بتوانيد مفاهيم مشابه را در يك گروه قرار دهيد.

6.از روش هاي ياديار براي يادآوري اطلاعات كمك بگيريد.

روش‌ ياديار، ابزاري است كه دانش‌آموزان معمولا از آن براي يادآوري اطلاعات مختلف استفاده مي‌كنند. ياديار، روش ساده‌اي براي يادآوريِ اطلاعات است. مثلا مي‌توانيد براي حفظ كردن جمله‌اي كه بايد آن را به خاطر بسپاريد، در ذهن‌تان آن را با يك مسئله‌ي معمولي و عادي كه با آن آشنا هستيد، پيوند بزنيد. بهترين روش‌هاي ياديار، آنهايي هستند كه بديع هستند، از تصوّراتِ مثبت شكل مي‌گيرند و جنبه‌ي طنز دارند. مي‌توانيد براي به خاطر سپردن اطلاعات از شعر، آهنگ و يا يك لطيفه‌ استفاده كنيد.

7.براي بهبود قدرت حافظه و يادگيري خود، مفاهيم واطلاعات را تجسم كنيد.

خيلي از افراد براي يادگيري و يادآوريِ بهتر آموخته‌ها، اطلاعات و مفاهيم جديد را تجسم مي‌كنند. به عكس‌ها، نمودارها و ساير تصاوير كتاب‌هاي درسي خود دقت كنيد. اگر نشانه‌هاي تصويري زيادي در اختيار نداريد، نشانه‌هاي مخصوص به خودتان را درست كنيد. مثلا در حاشيه‌ي يادداشت‌هاي‌تان، نمودار يا شكل‌هاي مختلف بكشيد و يا از ماژيك‌هاي نشان‌گر يا خودكارهايي با رنگ‌هاي مختلف براي دسته‌بنديِ اطلاعاتي كه مطالعه مي‌كنيد، استفاده كنيد.

8.بين اطلاعات جديد و دانسته هاي قبلي، ارتباط برقرار كنيد.

وقتي مطالب جديد و ناآشنا را ياد مي‌گيريد، سعي كنيد بين آنها و دانسته‌هاي قبلي‌تان، ارتباط برقرار كنيد. با ايجاد ارتباط، بينِ مطالبي كه از قبل مي‌دانيد و ايده‌هاي جديد، مي‌توانيد تواناييِ به خاطر سپردن و يادآوري آنها را به شكلِ چشم‌گيري افزايش دهيد. براي يادآوريِ وظايف عادي روزانه‌ي خود (مثل خريدن نان!) هم مي‌توانيد همين كار را تكرار كنيد.

9.هر چند وقت يك‌بار، روش مطالعه ي خود را تغيير دهيد.

يك روشِ عالي ديگر براي اينكه قدرت يادآوري خود را افزايش دهيد اين است كه هر چند وقت يك‌بار، روند مطالعه‌ي خود را تغيير دهيد. مثلا اگر عادت كرده‌ايد موقع مطالعه در جاي مشخصي بنشينيد، دفعه‌ي بعدي، موقعيّتِ جديدي را امتحان كنيد. اگر بعدازظهرها مطالعه مي‌كنيد، هر روز صبح چند دقيقه‌اي را به مرور مطالبي كه شب قبل ياد گرفته‌ايد، اختصاص دهيد. با اضافه كردن تجربه‌ها و عادت‌هاي جديد به زمان‌هاي مطالعه‌، مي‌توانيد از تلاش‌هاي‌تان نتيجه‌ي بهتري بگيريد و حافظه‌ي بلندمدت‌تان را به شكل چشم‌گيري، تقويت كنيد.

اكنون كه با روش‌هاي تقويت حافظه و يادگيري سريع‌تر آشنا شديد، وقتش است كه از همين حالا دست به كار شويد. اميدواريم با مطالعه‌ي اين روش‌ها ترغيب شده باشيد سبك زندگي‌تان را بهبود ببخشيد. فقط كافي است راهكارهايي را كه ياد گرفتيد به كار ببنديد تا باهوش‌تر از قبل زندگي كنيد.

 منبع: https://rizmaharat.ir/%d8%aa%d9%82%d9%88%db%8c%d8%aa-%d8%ad%d8%a7%d9%81%d8%b8%d9%87/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.